EFOU AD 2.1 LENTOPAIKAN TUNNUS JA NIMI
EFOU - OULU
EFOU AD 2.2 LENTOPAIKAN SIJAINTI JA HALLINTO
1
Mittapisteen (ARP) sijainti
645545N 0252120E
LCA 298° GEO / 1161 M FM THR 30
  ARP coordinates and site at AD
2
Etäisyys ja suunta kaupungista
5.7 NM (10.5 KM) SW
  Direction and distance from city
3
ELEV / REF T / MEAN LOW T
48 FT / 21° C / NIL
4
Geoidin korkeus ellipsoidista (GUND AD ELEV PSN)
58 FT
  Geoid undulation at AD ELEV PSN
5
MAG VAR / Vuosittainen muutos
11.1° E (JAN 2020) / +0.2°
  MAG VAR / Annual change
6
AD OPR
Postisoite / Address
TEL
FAX
AFS
e-mail
Internet

FINAVIA
Oulun lentoasema PL 33 FI-90461 OULUNSALO
TEL: CHF +358 20 708 7700
FAX: CHF +358 20 708 7799
AFS: EFOU
e-mail: info.oulu@finavia.fi
Internet: www.finavia.fi/fi/lentoasemat/oulu

7
Sallitut liikennetyypit (IFR/VFR)
IFR/VFR
  Types of traffic permitted (IFR/VFR)
8
RMK
NIL
EFOU AD 2.3 TOIMINTA-AJAT
1
Lentopaikan pitäjä
HO
  Aerodrome operator
2
CUST, IMG
HO
PN 4 HR
CUST +358 295 527 041
IMG +358 294 1040

IMG mrcc@raja.fi
  Customs and immigration
3
Terveystarkastus
NIL
  Health and sanitation
4
AIS
H24
www.ais.fi
  AIS Briefing Office
5
ARO
H24 FPC TEL +358 20 428 4800
  ATS Reporting Office (ARO)
6
MET
H24
  MET Briefing Office
7
ATS
TWR: NOTAM
  ATS
8
Polttoaineiden jakelu
Tankkauspyynnöt

MON-SUN 0400-2000 UTC (0300-1900 UTC)
FUELLING +358 40 550 0108
  Fuelling
Refuelling requests

9
Tavaran käsittely
HO
HANDLING +358 40 620 9171
HANDLING +358 400 767 049

  Handling
10
Turvatarkastus
HO
  Security
11
Jäänpoisto
HO
DE-ICING +358 40 620 9171
  De-icing
12
RMK
Lennonsuunnitteluun käytettävissä itsepalvelulaite terminaalin aukioloaikoina. Neuvontaa ja AIS-asiakirjoja saatavissa FPC:stä.
Self-briefing equipment available for flight planning during terminal opening hours. Consultation and AIS documents available from FPC.

EFOU AD 2.4 ASEMAPALVELUT JA VÄLINEET
1
Kuormausvälineet
On
Yes
  Cargo-handling facilities
2
Polttoainelaadut / Öljylaadut
Fuel: JET A-1
Oil: NIL
  Fuel types / Oil types
3
Polttoainetäydennyslaitteet / kapasiteetti
JET A-1: kaksi kuorma-autoa MAX 30000 L, 2000 L/MIN ja yksi kiinteä säiliö MAX 200000 L
JET A-1: Two trucks MAX 30000 L, 2000 L/MIN and one fixed fuel bin MAX 200000 L
  Fuelling facilities / capacity
4
Jäänpoistolaitteet
AVBL
  De-icing facilities
5
Suojatilaa vieraileville koneille
NIL
  Hangar space for visiting aircraft
6
Vierailevien koneiden korjausmahdollisuus
NIL
  Repair facilities for visiting aircraft
7
RMK
NIL
EFOU AD 2.5 MATKUSTAJAPALVELUT
1
Hotellit
Kaupungissa
In the city
  Hotels
2
Ravintolat
On
Yes
  Restaurants
3
Henkilökuljetus
Linja-autot ja taksit
Buses and taxis
  Transportation
4
Ensiapuvälineet
On
Yes
  Medical facilities
5
Pankki ja posti
Pankki: Pankkiautomaatti matkustajaterminaalissa
Bank: Cash dispenser in the terminal building

Posti / Post: DIST 2 KM
  Bank and Post Office
6
Turistipalvelut
Kaupungissa
In the city
  Tourist Office
7
RMK
NIL
EFOU AD 2.6 PALO- JA PELASTUSPALVELUT
1
Pelastustoimintaluokka
CAT 5
Aikataulun mukaiselle reittiliikenteelle.
Muun liikenteen varmistettava tarvittava pelastustoimintaluokka etukäteen lentoaseman aukioloaikana, ks. AIP, AD 1.2, kohta 1.
For scheduled air traffic.
Other operators shall ascertain the required rescue and fire fighting category in advance during the operational hours of the aerodrome, see AIP, AD 1.2, para 1.
CAT 7
Aikataulun mukaiselle reittiliikenteelle.  
Muun liikenteen varmistettava tarvittava pelastustoimintaluokka etukäteen lentoaseman aukioloaikana, ks. AIP, AD 1.2, kohta 1.
For scheduled air traffic. 
Other operators shall ascertain the required rescue and fire fighting category in advance during the operational hours of the aerodrome, see AIP, AD 1.2, para 1.

  AD category for fire fighting
2
Pelastusvälineet
Kaksi lumikelkkaa ja maastoajoneuvo
Two snowmobiles and a cross-country vehicle

  Rescue equipment
3
Vaurioituneen ilma-aluksen
siirtomahdollisuus

On, Operaattori vastaa vaurioituneen ilma-aluksen siirrosta ja siitä aiheutuneista kustannuksista. Lentoasema avustaa siirtokaluston järjestämisessä.
Yes, The airline operator is responsible for the removal of disabled ACFT and also bears the expenses. For the removal EQPT, contact AD Administration for assistance.

  Capability for removal of disabled aircraft
4
RMK
NIL
EFOU AD 2.7 KÄYTTÖKELPOISUUS ERI VUODENAIKOINA - LUMENPOISTO
Tämä lentoasemakohtainen osa täydentää AIP:n osassa AD 1.2 Kiitotien kunnon arviointi ja raportointi sekä lumenpoistomenetelmät -kohdassa olevia tietoja.
1
Käytettävissä olevat välineet
Talvikunnossapitokalusto on käytettävissä koko talvikauden ajan. Talvikunnossapidon keskeistä kalustoa ovat auraharjapuhaltimet, lumilingot ja liukkaudentorjuntamateriaalien levittimet.
Winter maintenance equipment is available the entire winter season. Primary equipment for winter maintenance: Plow Sweeper Blowers, Snow Blowers and Spreaders.
  Types of clearing equipment
2
Kunnossapitotöiden järjestys
Ks. osa AD 1.2, kohta 2.1
See section AD 1.2, para 2.1

  Clearance priorities
3
Liukkaudentorjuntaan käytettävät materiaalit
Käytettävissä olevat liukkaudentorjuntamateriaalit: hiekka ja liukkaudentorjunta-aineet
Ks. AIC
AVBL material for surface treatment: sand / grit and runway de-icers
See AIC

  Use of material for movement area surface treatment
4
Erityismenetelmin kunnostettu kiitotie
Ei sovelleta
Not applicable

  Specially prepared winter runways
5
RMK
NIL
EFOU AD 2.8 ASEMATASOT, RULLAUSTIET JA TARKISTUSPISTEET
1
Asematasojen pinta ja kantavuus
APN ID
SFC
PCN
RMK
APN 1
ASPH
PCN 80/F/B/W/T
NIL
APN 2
ASPH
PCN 80/F/A/W/T
NIL
APN 3
ASPH
PCN 23/F/B/X/T
NIL
MIL APN
NIL
NIL
MIL Configuration
  Apron surface and strength
2
Rullausteiden leveys, pinta ja kantavuus
TWY ID
WID
SFC
PCN
RMK
A
23 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
B
21 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
C
21 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
D
24 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
E
23 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
G
8 M
ASPH
20/F/B/X/T
NIL
M
18 M
ASPH
39/F/C/X/T
MIL Configuration
P
23 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
T
23 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
U
23 M
ASPH
80/F/A/W/T
NIL
V
23 M
ASPH
80/F/A/W/T 
at APN 2, PCN 40/F/A/W/U close to hangar

NIL
  Taxiway width, surface and strength
3
ACL tarkistuspaikka ja sen korkeus
LCA: APN 1 and APN 2
ELEV: 42 FT, 645542N 0252219E (APN 1)
44 FT, 645546N 0252202E (APN 2)

  Altimeter checkpoint location and elevation
4
VOR tarkistuspisteet
NIL
  VOR checkpoints
5
INS tarkistuspisteet
REF EFOU AD 2.20
  INS checkpoints
6
RMK
NIL
EFOU AD 2.9 KENTTÄALUEEN OPASTEET JA MERKINNÄT
1
Ilma-alusten seisontapaikkakyltit,
rullausopasteet

On
Ks. Visuaalisen telakoitumisen opastinjärjestelmä alla
Yes
See Visual docking / parking guidance system of aircraft stands below

  Use of aircraft stand ID signs, TWY guide lines
2
RWY / TWY merkinnät ja valaistus
RWY: ID, THR, TDZ, RCL, reunaviivat,  tähtäyspistemerkinnät
RWY: ID, THR, TDZ, RCL, side stripes, aiming point markings
TWY: CL, kiitotieodotuspaikat
TWY: CL, runway-holding positions
RWY / TWY LGT: REF EFOU AD 2.14, EFOU AD 2.15

  RWY / TWY markings and LGT
3
Pysäytysvalorivit
NIL
  Stop bars
4
Muut kiitotien suojaustoimenpiteet
NIL
  Other runway protection measures
5
RMK
Kiitotien varoitusvalot (FLG Y, LED) rullausteillä A, B, C, D, E, M ja P.
RWY guard LGT (FLG Y, LED) on taxiways A, B, C, D, E, M and P.

Visuaalisen telakoitumisen opastinjärjestelmä

Visual Nose-in Docking Guidance System for stands 13, 14, 15 and 16 (SAFEDOCK)

REF EFOU AD 2.20, Ilma-aluksen seisontapaikat / ACFT stands

 
  1. Display indicating: Aircraft type, Distance to stop, "STOP", "OK", "TOO FAR", "WAIT", "SLOW", "ID/FAIL".
  2. The floating arrows indicating that the system is ready for aircraft to start docking procedure.
  3. Red arrow indicating the direction to turn.
  4. Yellow arrow shows position in relation to the centre line.
  5. Closing rate bar.


Instructions
  1. Follow taxi-in line guidance.
  2. Check correct aircraft type is displayed.
  3. The floating arrows indicate that the system is ready for aircraft to start docking procedure. When the system is tracking the aircraft, the floating arrows are replaced by the closing rate bar.
  4. The pilot must not proceed beyond the bridge, unless the floating arrows have been superseded by the closing rate bar.
  5. MAX approach speed is 11 KM/H (3 M/SEC). If exceeded, display indicates "SLOW".
  6. During bad weather conditions the visibility for the docking system can be reduced. In that case the display will disable the floating arrows and display aircraft type and “SLOW”. As soon as the system detects the approaching aircraft, the closing rate bar will appear.
  7. “STOP/ID FAIL”: Aircraft type verification is failed. Interrupt taxiing and contact OULU TOWER 124.400 MHZ.
  8. Fully yellow coloured closing rate bar indicates that aircraft position is at least 15 M to stop position. When distance is 14.5 M to stop position the yellow coloured closing rate indication starts to shorten from the bottom, one row indicates about 0.5 meters.
  9. When stop position is reached, display indicates "STOP". Correct parking is indicated as "OK".
  10. If aircraft overshoots the limit for correct parking, display indicates "TOO FAR".
  11. “WAIT”: Some object is blocking the view, aircraft is lost during tracking or system is not ready. Wait until the message is superseded by closing rate indicator and aircraft type.
  12. Display automatically shuts down after parking.
  13. In case of malfunction in the docking guidance system interrupt taxiing and contact OULU TOWER 124.400 MHZ.
EFOU AD 2.10 LENTOPAIKAN ESTEET
ICAO Annex 15:n edellyttämää sähköistä Area 2 -estetietoa ei ole saatavissa.
Sähköinen luettelo, joka sisältää ICAO Annex 14 (ilmailumääräys AGA M3-6) esterajoituspinnat ylittävät, yli 3 M maanpinnasta kohoavat rakennetut lentoesteet, on saatavilla csv-tiedostona.
 
Csv-tiedostot ovat saatavilla osoitteesta:
 
www.ais.fi/ais/aipobst/aipobst.htm
 
Tiedostot eivät noudata kaikkia ICAO Annex 15:n sähköiselle estetiedolle asettamia vaatimuksia. Käyttäjien tulee huolellisesti arvioida tuotteen soveltuvuus käyttötarkoitukseen.
 
 
Estetietojen saatavuus on kuvattu AIP:n osassa GEN 3.1   kohdassa 6.
 
EFOU AD 2.11 LENTOSÄÄPALVELU
1
Vastuussa oleva lentosääkeskus
LEN Pohjoinen / LEN North
  Associated MET Office
2
Palveluajat
Toissijainen lentosääkeskus

H24
NIL

  Hours of service
MET Office outside hours

3
TAF-ennusteet laativa lentosääkeskus
Voimassaoloaika
Julkaisutiheys

LEN Pohjoinen / LEN North
24 HR
3 HR

  Office responsible for TAF preparation
Period of validity
Interval of issuance

4
TREND-ennusteen saatavuus
Julkaisutiheys

NIL
  Availability of TREND forecast
Interval of issuance

5
Säätuotteiden jakelu ja sääneuvonta
www.ilmailusaa.fi (self-briefing)
TEL +358 600 9 3808 Meteorologi / Forecaster
- maksullinen palvelu / charged service

  Briefing and consultation provided
6
Sääasiakirjat
Käytettävät kielet

Asetuksen (EU) 2017/373 edellyttämät sääkartat ja -sanomat
Charts and forms according to (EU) 2017/373 requirements
EN

  Flight documentation
Language(s) used

7
Jakelussa ja sääneuvonnassa käytettävät muut kartat ja tiedot
Fennoskandian alueelta saatavilla myös muuta havainto- ja ennustetietoa
Other observations and forecasts available for Fennoscandian area
www.ilmailusaa.fi

  Charts and other information available for briefing and consultation
8
Täydentävä laitteisto lisätiedon tuottamiseksi
NIL
  Supplementary equipment available for providing information
9
Palveltavat ATS-yksiköt
OULU ATS
  ATS units provided with information
10
Lisätiedot (rajoitukset yms.)
NIL
  Additional information (limitations of service etc.)
EFOU AD 2.12 KIITOTIEN OMINAISTIEDOT
RWY ID
TRUE BRG
DMN RWY M
PCN and SFC of RWY and SWY
THR COORD
RWY end COORD
THR GUND

THR ELEV
TDZ ELEV

1
2
3
4
5
6
12
120.98
2501 x 60
PCN 100/F/A/W/T
ASPH
SWY: NIL
645609.01N 0251954.82E
645527.41N 0252238.01E
GUND: 58.0 FT
THR: 47.9 FT
TDZ: 47.3 FT
30
301.02
2501 x 60
PCN 100/F/A/W/T
ASPH
SWY: NIL
645527.41N 0252238.01E
645609.01N 0251954.82E
GUND: 58.0 FT
THR: 34.0 FT
TDZ: 45.3 FT
 
RWY ID
RWY / SWY Slope
SWY DMN M
CWY DMN M
STRIP DMN M
RESA DMN M
RAG
OFZ
1
7
8
9
10
11
12
13
12
REF AOC
NIL
NIL
2621 x 300
240 x 150
NET
Yes
30
REF AOC
NIL
NIL
2621 x 300
240 x 150
Arresting cable 639 M FM THR
NET

NIL
 
RWY ID
RMK
1
14
12
ACPT CAT II APCH
30
NIL
EFOU AD 2.13 LASKENNALLISET PITUUDET
RWY ID
TORA
M

TODA
M

ASDA
M

LDA
M

RMK
1
2
3
4
5
6
12
2501
2501
2501
2501
NIL
30
2501
2501
2501
2501
NIL
LYHENNETYT LASKENNALLISET PITUUDET
RWY ID
RWY INT
TORA
M

TODA
M

ASDA
M

LDA
M

RMK
1
2
3
4
5
6
12
(B)
2095
2095
2095
NIL
NIL
12
(C)
1409
1409
1409
NIL
NIL
12
(M)
2095
2095
2095
NIL
NIL
30
(D)
1753
1753
1753
NIL
NIL
30
(P)
1447
1447
1447
NIL
NIL
 

Huom. 1: Laskennallisten pituuksien määrittelyperusteina käytetyt lähtöpaikat kiitoteillä on esitetty AOC-kartalla lihavoidulla pistesymbolilla (REDUCED DECLARED DISTANCES CALCULATION POINT).

Huom. 2: Lähtöpaikkoja ei ole merkitty maalausmerkinnöillä tai kylteillä.
 
EFOU AD 2.14 LÄHESTYMIS- JA KIITOTIEVALOT
RWY ID
APCH LGT
type
LEN
INTST

THR LGT
colour
WBAR

VASIS
(MEHT)
PAPI

TDZ LGT
LEN

RCL LGT LEN
spacing
colour
INTST

REDL
LEN
spacing
colour
INTST

RENL
colour
WBAR

SWY LGT 
LEN
colour

RMK
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
CAT II / III
900 M
W
LIH
R LIL
 

G
LIH
 

PAPI
Left side/3°
(55 FT)
 

W
LIH
900 M
 

W
LIH
1600 M 
Alternate W LIH / R LIH 600 M, R LIH last 300 M, CAT II,
longitudinal spacing 15 M

 

W
LIH
YCZ 600 M
 

R
LIH
 

NIL
THR LGT, TDZ LGT, RCL LGT, RENL: LED
30
SIMPLE
780 M
W
LIH
R LIL
 

G
LIH
 

PAPI
Left side/3.5°
(63 FT)
 

NIL
W
LIH
1600 M
Alternate W LIH / R LIH 600 M, R LIH last 300 M, CAT II,
longitudinal spacing 15 M

 

W
LIH
YCZ 600 M
 

R
LIH
 

NIL
THR LGT, RCL LGT, RENL: LED
EFOU AD 2.15 MUU VALAISTUS, VARAVOIMA-ASEMA
1
ABN / IBN sijainti, ominaistiedot ja
toiminta-ajat

NIL
 

 
  ABN / IBN location, characteristics and hours of operation
2
LDI sijainti ja valaistus
WDI sijainti ja valaistus

LDI: NIL
WDI: COORD: 645548N 0252151E, LGTD
  LDI location and LGT 
WDI location and LGT

3
TWY reuna- ja keskilinjavalot
Reunavalot / Edge LGT:
A
Reunavalot / Edge LGT:
B
Reunavalot / Edge LGT:
C
Reunavalot / Edge LGT:
D
Reunavalot / Edge LGT:
E
Reunavalot / Edge LGT:
G
Reunavalot / Edge LGT:
M
Reunavalot / Edge LGT:
P
Reunavalot / Edge LGT:
T
Reunavalot / Edge LGT:
U
Reunavalot / Edge LGT:
V
  TWY edge and centre line lighting
4
Varavoima-asema
Vaihtoaika

AVBL
13 SEC / 1 SEC (CAT II)

  Secondary power supply / switch-over time
5
RMK
NIL
EFOU AD 2.16 HELIKOPTERIEN LASKUALUE
FATO ID
FATO THR COORD
FATO ELEV FT
FATO DMN M
SFC
MTOM
Markings

True BRG of FATO
Declared distance AVBL
APP and FATO LGT
RMK
1
2
3
4
5
6
7
8
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
 
TLOF ID
TLOF COORD
TLOF ELEV FT
TLOF DMN M
SFC
MTOM
Markings

True BRG of TLOF
Declared distance AVBL
APP and TLOF LGT
RMK
1
2
3
4
5
6
7
8
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
NIL
EFOU AD 2.17 ATS-ILMATILA
Designation and lateral limits
Vertical limits
Airspace classification
ATS unit call sign Language(s)
Transition altitude
Hours of
applicability

RMK
1
2
3
4
5
6
7
EFOU CTR
Area bounded by lines joining points
650810N 0250649E - 650001N 0253854E - 644952N 0254449E - 644324N 0253536E - 645519N 0244846E to point of origin.

  1700 FT MSL


 
  SFC
 
D
OULUN TORNI
OULU TOWER

FI, EN
5000 FT MSL
NOTAM
RMZ H24, TMZ HO H24
EFOU AD 2.18 ATS-VIESTILAITTEET
SER
Call Sign
FREQ
HR UTC
SATVOICE
Logon address
RMK
1
2
3
4
5
6
7
APP
OULUN TUTKA
OULU RADAR

118.150 MHZ
HO
NIL
NIL
NIL
119.700 MHZ
121.500 MHZ
TWR
OULUN TORNI
OULU TOWER

124.400 MHZ
NOTAM
NIL
NIL
NIL
119.700 MHZ
121.500 MHZ
ATIS
-
135.450 MHZ
H24
NIL
NIL
EN
D-ATIS REF AIP, GEN 3.4, kohta 3.3.4.
EN
D-ATIS REF AIP, GEN 3.4, para 3.3.4
.

 

Huom. ATS-elimen toiminta-aikojen ulkopuolella ATIS-lähetettä ei valvota, joten se voi olla virheellinen.
 
EFOU AD 2.19 RADIOSUUNNISTUS- JA LASKEUTUMISLAITTEET
Type of aid
MAG VAR
CAT of ILS / MLS

DECL
ID
FREQ
CH

HR UTC
PSN
DME
ELEV
FT

Service 
volume 
radius

RMK
1
2
3
4
5
6
7
8
LOC 12
ILS CAT II
(11° E 2020)
OU
109.500 MHZ
H24
645522.07N
0252258.94E

NIL
NIL
Facility Performance II/T/2
GP 12
ILS CAT II
OU
332.600 MHZ
H24
645600.65N
0252009.50E

NIL
NIL
Angle: 3.0°
DME 12
ILS CAT II
OU
109.500 MHZ
(CH32X)
H24
645600.65N
0252009.50E

100 FT
NIL
NIL
DVOR/DME
(11° E 2020)
(DECL 11°E)
OUK
113.300 MHZ
(CH80X)
H24
645553.59N
0252133.42E

66 FT
NIL
NIL
 

Huom. ATS-elimen toiminta-aikojen ulkopuolella radiosuunnistus- ja laskeutumislaitteiden lähetteitä ei valvota, joten ne voivat olla virheellisiä.
 
EFOU AD 2.20 PAIKALLISET MÄÄRÄYKSET

1 MENETELMÄT LENTOONLÄHTÖJÄ VARTEN TAPAUKSISSA, JOISSA EI KÄYTETÄ KIITOTIEN KOKO PITUUTTA

Lentoonlähdöt kiitotien ja rullausteiden risteyksistä voidaan suorittaa ilma-aluksen päällikön pyynnöstä liikennetilanteen salliessa 0500-2000 UTC (0400-1900 UTC).
 
Laskennalliset pituudet, ks. kohta AD 2.13.
 

2 PIENENNETYT KIITOTIEPORRASTUSMINIMIT

Kiitotielle 12/30 on hyväksytty pienennetyt kiitotieporrastusminimit. Tarkempi kuvaus menetelmistä, ks. AIP, AD 1.1, kohta 5.11.
 

3 VFR-LIIKENTEEN RAJOITTAMINEN

Lennonjohto rajoittaa tarvittaessa laskukierrokseen selvitettävien ilma-alusten lukumäärää. Sovellettavaan lukumäärään vaikuttavat esim. sää, kunnossapitotyöt tai muu liikenne.
 

4 RULLAUSMENETELMÄT

4.1 Rullausselvityksiä ja -ohjeita antava ATC-elin:

OULUN TORNI / OULU TOWER 124.400 MHZ
 

4.2 Rullaaminen asematasolla

4.2.1. Rullaamiseen asematasolla on aina saatava ohjeet.
Huom.  Lennonjohdon vastuualueen (ATC Service Boundary) rajat, joiden sisällä tapahtuvaa rullaamista varten ATC antaa selvityksen, on esitetty ADC-kartalla. Asematasolla rullaamista varten ei anneta lennonjohtoselvityksiä, vaan rullausohjeita. Ks. myös AIP, AD 1.1, kohta 5.2.
 
4.2.2. Asematasolla rullatessaan ilma-aluksen on noudatettava keltaisia rullausviivoja. Rullausviivoilta poikkeamisia tai oikaisuja ei sallita lukuunottamatta tapauksia, jolloin rullaaminen tapahtuu follow-me auton opastuksella tai milloin ao. ATC-elin antaa tällaiseen tarvittavat erityisohjeet.
 
4.2.3. Asematason ajokaista seisontapaikkojen 9-13 takana sijaitsee TWY U rullausalueella. Ajokaistaa käyttävät ajoneuvot ovat väistämisvelvollisia rullaaviin ilma-aluksiin nähden.
 
4.2.4. Seisontapaikalta 6B lähtevä rullausviiva on varustettu rullaussuuntaa ohjeistavilla nuolilla.
 
4.2.5. Ilma-alusten tulee käyttää mahdollisimman alhaisia moottoritehoja liikkuessaan asematasoilla, jossa moottoreiden suihkuvirtaus voi aiheuttaa vaaraa läheisillä seisontapaikoilla.
 

4.3 Lähtevät ilma-alukset

4.3.1. Käynnistys- ja push back -lupa
Saadakseen käynnistys- ja push back -luvan ohjaajan tulee ottaa yhteys Oulun lennonjohtoon (TWR). Ilma-aluksen on ilmoitettava avauskutsun yhteydessä seisontapaikkansa.
 
4.3.2. Rullausselvitys ja -ohjeet
Rullatessa ilma-aluksen tulee noudattaa ATC-elimen antamia selvityksiä ja ohjeita. Mikäli muuta ohjetta ei anneta, on ilma-aluksen käytettävä lyhintä mahdollista rullausreittiä päästäkseen kiitotien suuntaiselle rullaustielle ja jatkaakseen ATC-elimen antamalle selvitysrajalle saakka.
 

5 TANKKAUSTOIMINTAA KOSKEVA RAJOITUS

Polttoainekanistereiden tai vastaavien käyttö tankkaukseen on lentokenttäalueella kielletty, ellei lentoasema ole paikallisesti muunlaista menettelyä kirjallisesti julkaissut.
 

6 ILMA-ALUKSEN SEISONTAPAIKAT

Name
APN
COORD
ELEV
PCN
VDGS
SFC
RMK
1
2
3
4
5
6
7
8
5
APN 2
645548.06N 0252204.81E
42 FT
80/F/A/W/T
NIL
ASPH
NIL
6
APN 2
645547.31N 0252202.39E
43 FT
80/F/A/W/T
NIL
ASPH
NIL
6B
APN 2
645545.91N 0252201.25E
44 FT
80/F/A/W/T
NIL
ASPH
NIL
7
APN 2
645546.51N 0252159.85E
43 FT
80/F/A/W/T
NIL
ASPH
NIL
8
APN 2
645546.01N 0252202.94E
44 FT
80/F/A/W/T
NIL
ASPH
NIL
9
APN 1
645544.72N 0252209.63E
45 FT
80/F/B/W/T
NIL
ASPH
NIL
10
APN 1
645543.66N 0252213.80E
44 FT
80/F/B/W/T
NIL
ASPH
NIL
11
APN 1
645542.59N 0252217.96E
43 FT
80/F/B/W/T
NIL
ASPH
NIL
12A
APN 1
645541.36N 0252221.43E
42 FT
80/F/B/W/T
NIL
ASPH
NIL
12B
APN 1
645541.50N 0252222.02E
42 FT
80/F/B/W/T
NIL
ASPH
NIL
13
APN 1
645541.03N 0252225.06E
42 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
13B
APN 1
645540.51N 0252224.80E
41 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
14
APN 1
645540.35N 0252228.81E
41 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
15
APN 1
645539.52N 0252231.96E
40 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
15B
APN 1
645538.98N 0252231.44E
39 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
16
APN 1
645538.80N 0252236.55E
39 FT
80/R/B/W/T
NIL
CONC
NIL
EFOU AD 2.21 MELUNVAIMENNUSMENETELMÄT

Huom. REF ENR 1.5 , kohta 4.
 

1 YMPÄRISTÖLUPA

1.1 Ensisijainen kiitotie

Siviililentotoiminnassa on käytettävä yöllä 2000-0500 UTC (1900-0400 UTC) ensisijaisena laskeutumiskiitotienä kiitotietä 12 ja ensisijaisena lentoonlähtökiitotienä kiitotietä 30, mikäli lentoturvallisuus ei muuta edellytä. Määräys ei koske yleisilmailun lentokoulutuksen laskukierroslentämistä.
 

1.2 Koululennot

IFR ja VFR-koululennot on suoritettava 0500-2000 UTC (0400-1900 UTC) välisenä aikana. Syyskuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana pimeälentokoulutus on suoritettava MON-THU 2300 UTC (2200 UTC) mennessä. Edellä sanottu ei koske yksittäisen matkalennon lentoonlähtöä tai laskeutumista.
 
EFOU AD 2.22 LENTOMENETELMÄT

Huom. 1:  Yleiset lähtö-, lähestymis- ja odotusmenetelmät on esitetty osassa ENR 1.5.
Huom. 2:  Lentoasemalla sijaitsee lääkärihelikopterin tukikohta. Lääkärihelikopterin lähtiessä suorittamaan statuksen omaavaa lentoa (sairaslento/HOSP) on sillä etuoikeus muuhun liikenteeseen. Lääkärihelikopterin radiokutsu on “Finnhems”.

1 HUONON NÄKYVYYDEN TOIMINTAMENETELMÄT (LVP)


Huom. Ks. myös osa AD 1.

1.1 Huonon näkyvyyden toimintamenetelmät (LVP)

1.1.1. Huonon näkyvyyden toimintamenetelmät lentoonlähtöjä varten (LVPTO)
Kiitotiet 12 ja 30 on hyväksytty huonon näkyvyyden lentoonlähtöihin, kun kiitotienäkyvyys on 550 metriä tai alle.
 
1.1.2. Huonon näkyvyyden toimintamenetelmät lähestymisiä ja laskuja varten
Kiitotie 12 on hyväksytty CAT II lähestymisiin ja sille voidaan suorittaa kategoria II lähestymisiä, mikäli operaattorilla on siihen valvovan maan viranomaisen hyväksyminen ja kopio hyväksymisasiakirjasta on ilma-aluksessa tai se on toimitettu Liikenteen turvallisuusvirastolle.
 

1.2 Toimintamenetelmien voimaansaattaminen

Huonon näkyvyyden toimintamenetelmät kaikelle liikenteelle astuvat voimaan silloin, kun lentoonlähtöön tai laskuun käytettävän kiitotien kosketuskohta-alueen (TDZ) RVR-arvo laskee 550 metriin.
 
Ilma-alusten ohjaajille toimintamenetelmien voimaanastumisesta ilmoitetaan ATIS-lähetyksessä tai radiopuhelinliikenteessä.
 

1.3 Kiitotienäkyvyyden ilmoittaminen

Lennonjohto ilmoittaa aina kosketuskohta-alueen RVR-arvon.
 
Kiitotien keskikohdan ja loppupään RVR-arvot annetaan ainoastaan, mikäli ne ovat:
 
  •  pienemmät kuin TDZ RVR-arvo ja alle 800 M, tai
  •  alle 400 M, tai
  •  ohjaajan pyynnöstä

1.4 Ilma-alusten ohjaajien toiminta huonon näkyvyyden toimintamenetelmien vallitessa

1.4.1. Lähtevät ilma-alukset
Kiitotietä 12/30 lentoonlähtöön käyttävät ilma-alukset eivät saa lähteä liikkeelle seisontapaikalta ilman ATC:n lupaa.
1.4.2. Saapuvat ilma-alukset
Ohjaajien tulee ilmoittaa “KIITOTIE VAPAA JA ASEMATASOLLA” (“RUNWAY VACATED AND ON APRON”) vasta silloin, kun ilma-alus on saapunut asematasolle.
 

1.5 Kategoria II lähestymiset

Tutkajohdetut ilma-alukset johdetaan ILS suuntasäteeseen niin, että suuntasäde saavutetaan vähintään 10 NM ennen kosketuskohtaa.
 

1.6 Liikenteen säätely

Liikennettä säädellään tarvittaessa huonon näkyvyyden toimintamenetelmien voimassa ollessa.
 

1.7 Häiriöt toimintamenetelmien voimassa pitämisessä

Mikäli jostain syystä ei voida toimia huonon näkyvyyden toimintamenetelmien mukaisesti, ilmoitetaan ohjaajille ATIS-lähetyksessä tai lennonjohdon toimesta: "AIRPORT UNABLE TO COMPLY WITH LOW VISIBILITY PROCEDURES".
 
EFOU AD 2.23 LISÄTIETOJA

1 HYVÄKSYNTÄTODISTUKSESSA MYÖNNETYT POIKKEAMAT

 


EU-ilmailumääräys

Aerodrome rules


Otsikko


Title


Poikkeaman kuvaus


Description of the deviation


CS ADR-DSN.J.475


Ei-tarkkuuslähestymiskiitotiet


Non-precision approach runways


Esterajoituspintojen ylittäviä esteitä


Obstacles exceeding obstacle limitation surfaces


CS ADR-DSN.J.480


Tarkkuuslähestymiskiitotiet


Precision approach runways


Esterajoituspintojen ylittäviä esteitä


Obstacles exceeding obstacle limitation surfaces


CS ADR-DSN.T.915


Esteet liikennealueella


Siting of equipment and installations on operational areas


Kiitoalueella on kiinteät verkko- ja vaijeripysäytysjärjestelmät


Fixed arresting nets and cables on runway strip
EFOU AD 2.24 LENTOASEMAA KOSKEVAT KARTAT
Charts
Pages
ADC
ADC RUNWAY AND TAXIWAY MARKINGS
AOC RWY 12/30
PATC RWY 12
ATC SMAC
RNAV SID RWY 12
RNAV SID RWY 30
OMNIDIRECTIONAL DEPARTURES
RNAV STAR RWY 12
RNAV STAR RWY 30
NON-RNAV INA RWY 12
NON-RNAV INA RWY 30
ILS Z or LOC Z RWY 12
ILS Z RWY 12 CAT II
ILS Y or LOC Y RWY 12
ILS Y RWY 12 CAT II
RNP RWY 12
VOR RWY 12
RNP RWY 30
VOR RWY 30
VAC
LDG
WAYPOINTS AND FIXES
FAS DATA BLOCK
PRD INDEX
EFOU AD 2.25 VSS LÄPÄISYT
Ei läpäisyjä